Himmelskt god och enkel tacos

En kommentar
För ett tag sedan skrev jag receptet på förrätten jag åt på nyårsafton. Här hittar ni den. Till huvudrätt sedan åt jag tacos. Den var himmelskt god, jag önskar jag kunde äta detta till middag varje dag. Det kommer i alla fall definitivt bli nya fredagsmyset!
 
Jag valde att använda romansallad som "tacobröd" på grund av att det är så tunt, och inte påverkar smaken på fyllningen så mycket. Det går förstås att använda annat också! Jag valde också att enbart använda tacofärs, guacamole och salsa som fyllning. Mangoldbladet och tomaten la jag dit för att få en mer varierad bild, men insåg i efterhand att det hade vart snyggare utan. Tur att jag inte valde att bli fotograf i alla fall!

 
Tacofärs
100 gram valnötter
Jättemånga soltorkade tomater (jag köpte ett paket bara, men det kan väl aldrig bli för mycket?)
Några kvistar koriander
2 msk tamari (jag skulle tro att vanlig japansk soja också fungerar)
1,5 tsk spiskummin
1 tsk oregano
1 tsk paprikapulver
3 klyftor vitlök (kan heller aldrig bli för mycket av)

Mixa!


Salsa
4 tomater
1 hackad paprika (gul ger snyggast färg!)
1 lök
Några kvistar koriander
0,5 tsk cayennepeppar
3 gröna pepparfrukter
0,5 tsk havssalt
 
Mixa en jättekort stund så det blir grovt hackat. Mixar du bara lite för länge blir det soppa istället. Tips Denna salsan är väldigt, väldigt stark. Tillsammans med färsen och guacamolen är hettan jättegod, men annars går det ju att byta pepparfrukterna mot något mildare, eller skippa dem helt. 
 
Guacamole
2 avocados
1 citron
Havssalt
Spiskummin
Paprikapulver
1 vitlöksklyfta
 
Skala och kärna ur avocadosarna, och mosa med gaffel i en skål tillsammans med saften från citronen. Krydda efter smak! Pressa i vitlök. 
 
 
1 Ellen Delin:

skriven

Shit vad gott!

Svar: Haha ja, jag lovar att det inte går att bli besviken :)
Kitsu