Jag har hört att om en äter i regnbågens färger så får en i sig allt som behövs. Jag vet inte om det stämmer, men jag blir i alla fall mycket gladare när jag gör färgglad mat. Dagens frukost blev en härligt orange (ser halvbrun ut på bilden, den var mycket finare på verkligheten) smoothie med många (tror det var fem) morötter, två persimoner, tre bananer och lite kardemumma. Det blev verkligen mumma! 
 
Serverades med citronvatten, äpple, mandlar och tranbär <3 

RAW mättande smoothie

RAW Kommentera
Jag har hört att om en äter i regnbågens färger så får en i sig allt som behövs. Jag vet inte om det stämmer, men jag blir i alla fall mycket gladare när jag gör färgglad mat. Dagens frukost blev en härligt orange (ser halvbrun ut på bilden, den var mycket finare på verkligheten) smoothie med många (tror det var fem) morötter, två persimoner, tre bananer och lite kardemumma. Det blev verkligen mumma! 
 
Serverades med citronvatten, äpple, mandlar och tranbär <3 
Har länge önskat att jag kunde bli inspirerad till att testa raw food, men har hela tiden tänkt "inte nu". Igår kom det där stora infallet jag längtat efter. Sprang iväg och letade fram mängder med billig frukt. Affären här på vår gata (som jag tidigare enbart sett som godisaffär) visade sig ha jättegod, ekologisk frukt till otroliga priser. Dagens frukost bestod av en smoothie gjord på banan, vindruvor, apelsiner, mynta och cayennepeppar. Kommer definitivt börja dricka smoothies till frukost, oavsett om jag fortsätter äta raw eller inte. Det blev så gott! Mitt tips är bara att ta det lugnt med cayennepepparn, det kan bli starkt! 
 
Till smoothien blev det en kanna citronvatten som jag förberedde igår, äpplen, banan, vindruvor, pekannötter, mandlar och tranbär. Trodde jag skulle vara jättehungrig och kasta i mig allt, men smoothien mättade ganska rejält! Detta räckte till lunch också. Har fortfarande en hel uppsjö frukter kvar i köket, så jag har verkligen svårt att hålla mig från att stå och göra smoothies hela dagen! Funderar på att testa persimon, annanas och apelsin nästa gång. Eller kanske granatäpple och morot? :)
 
 
 

Testa raw food?

RAW Kommentera
Har länge önskat att jag kunde bli inspirerad till att testa raw food, men har hela tiden tänkt "inte nu". Igår kom det där stora infallet jag längtat efter. Sprang iväg och letade fram mängder med billig frukt. Affären här på vår gata (som jag tidigare enbart sett som godisaffär) visade sig ha jättegod, ekologisk frukt till otroliga priser. Dagens frukost bestod av en smoothie gjord på banan, vindruvor, apelsiner, mynta och cayennepeppar. Kommer definitivt börja dricka smoothies till frukost, oavsett om jag fortsätter äta raw eller inte. Det blev så gott! Mitt tips är bara att ta det lugnt med cayennepepparn, det kan bli starkt! 
 
Till smoothien blev det en kanna citronvatten som jag förberedde igår, äpplen, banan, vindruvor, pekannötter, mandlar och tranbär. Trodde jag skulle vara jättehungrig och kasta i mig allt, men smoothien mättade ganska rejält! Detta räckte till lunch också. Har fortfarande en hel uppsjö frukter kvar i köket, så jag har verkligen svårt att hålla mig från att stå och göra smoothies hela dagen! Funderar på att testa persimon, annanas och apelsin nästa gång. Eller kanske granatäpple och morot? :)
 
 
 

Jag antar att vi alla har mängder julmat över, och det är sjukt långtråkigt att äta flera dagar i sträck. Jag brukar alltid göra gratäng (eller vad det nu är) av resterna. Här är årets:

1. Skiva rå potatis och täck bottnen på en ugnsform
2. Hacka lök och strö över potatisen
3. Skär lagom bitar av julmatsresterna (för mig var det sk*inka, chörizo, pr*ckig korv och bejkon) och strö över potatisen och löken
4. Blanda grädde, mjölk (jag körde havre, funkar säkert med andra också), vetemjöl, salt, peppar och paprikakrydda och häll tills allt i formen är täckt.
5. Ställ i ugnen på typ 200 grader tills potatisen är lagom mjuk.

Jag skivade cheddar cheesley och la över, det blev supergott. Hade linfrön i också av misstag. Jag tänkte egentligen ta chiafrön eftersom de binder vätska. Nu spelade det inte någon roll, det blev inte rinnigt ändå. Som vanligt blir det en bild på en halvsmetig, kladdig form och en slev, eftersom jag hann äta upp det mesta innan jag kom på att jag skulle ta kort. Den var jättefint gyllenbrun över hela innan, men jag äter alltid osten på toppen först

 

.

Restgratäng

Vegan Kommentera

Jag antar att vi alla har mängder julmat över, och det är sjukt långtråkigt att äta flera dagar i sträck. Jag brukar alltid göra gratäng (eller vad det nu är) av resterna. Här är årets:

1. Skiva rå potatis och täck bottnen på en ugnsform
2. Hacka lök och strö över potatisen
3. Skär lagom bitar av julmatsresterna (för mig var det sk*inka, chörizo, pr*ckig korv och bejkon) och strö över potatisen och löken
4. Blanda grädde, mjölk (jag körde havre, funkar säkert med andra också), vetemjöl, salt, peppar och paprikakrydda och häll tills allt i formen är täckt.
5. Ställ i ugnen på typ 200 grader tills potatisen är lagom mjuk.

Jag skivade cheddar cheesley och la över, det blev supergott. Hade linfrön i också av misstag. Jag tänkte egentligen ta chiafrön eftersom de binder vätska. Nu spelade det inte någon roll, det blev inte rinnigt ändå. Som vanligt blir det en bild på en halvsmetig, kladdig form och en slev, eftersom jag hann äta upp det mesta innan jag kom på att jag skulle ta kort. Den var jättefint gyllenbrun över hela innan, men jag äter alltid osten på toppen först

 

.