Restgratäng

Kommentera

Jag antar att vi alla har mängder julmat över, och det är sjukt långtråkigt att äta flera dagar i sträck. Jag brukar alltid göra gratäng (eller vad det nu är) av resterna. Här är årets:

1. Skiva rå potatis och täck bottnen på en ugnsform
2. Hacka lök och strö över potatisen
3. Skär lagom bitar av julmatsresterna (för mig var det sk*inka, chörizo, pr*ckig korv och bejkon) och strö över potatisen och löken
4. Blanda grädde, mjölk (jag körde havre, funkar säkert med andra också), vetemjöl, salt, peppar och paprikakrydda och häll tills allt i formen är täckt.
5. Ställ i ugnen på typ 200 grader tills potatisen är lagom mjuk.

Jag skivade cheddar cheesley och la över, det blev supergott. Hade linfrön i också av misstag. Jag tänkte egentligen ta chiafrön eftersom de binder vätska. Nu spelade det inte någon roll, det blev inte rinnigt ändå. Som vanligt blir det en bild på en halvsmetig, kladdig form och en slev, eftersom jag hann äta upp det mesta innan jag kom på att jag skulle ta kort. Den var jättefint gyllenbrun över hela innan, men jag äter alltid osten på toppen först

 

.