Nesjavellir

En kommentar
Dag 1. Nessjavellir är ett geotermiskt fält, som ligger i sprickan mellan europeiska och nerdamerikanska plattan. Där har man byggt ett kraftverk som använder energin från vulkanen Hengill (som jag skrev om i förra inlägget) för att tillverka el. Eftersom jag tycker natur är mycket intressantare än byggnader har jag tyvärr ingen bild på det, men jag har massvis med bilder på omgivningarna!


Längs dalen kan man se bäcken av varmt vatten som kommer från kraftverket. Det är riktigt häftigt att det ryker och pyser nästan var man än är på Island. Visste ni att Reykjavík betyder rökviken? När man vet om det hör man det på namnet, men förut har jag inte ens funderat över det.


Trots att Island ser väldigt kargt ut så är det fullt med färgranna små klickar här och var. 


Bakom julia kan man se en bergsrygg, som sträcker längs hela plattans kant, och syns som små öar i sjön bredvid.


Hanna sitter på en av "öarna". Egentligen tänkte jag skriva lite om varför de är där, men jag kommer inte på vad "fault" heter på svenska. Hur som helst är det de som bildas när plattorna rör sig.


Sjön på bilden heter Þingvallavatn efter Þingvellir som ligger på andra sidan. Jag kommer visa bilder på Þingvellir i nästa inlägg. Längs till höger i bilden kan man se en snöbeklädd berstopp. Det är vulkanen Mt. Skjaldbreiður. Den är 10 300 år gammal och är i princip den vulkan som format vår syn på vulkaner. Något jag lärt mig under resan är att vulkaner inte ser ut som vulkaner!
 
1 Clara:

skriven

Hej!

Din blogg är super duper bra. Hoppas att allt är bra med dig.

Kram