Tillväxt till döds - Stellan Tengroth

Kommentera
God kväll god kväll. Idag har det verkligen varit en ont-i-huvudet-dag. Jag tror knappt väckarklockan hann ringa innan jag önskade att hela världen skulle slockna för en dag så jag kunde gömma mig under täcket ett tag. Tänkte att lite frisk luft skulle göra mig gott så jag tog Kody och gick en långrunda i skogen vid Sörsjö. Det hjläpte inte så det fick bli en runda runt Borgabacken också, men det ledde inte heller till någon förbättring. Två koppar kaffe och ett McNuggets-meal senare var det dags att åka till ABF. Stellan Tengroth höll nämligen en föreläsning om tillväxt, och miljöintresserad som jag är var det nästan ett måste att närvara. Trots huvudvärken lyckades jag faktiskt ta mig igenom föreläsningen, och den var riktigt bra. Han reser runt och föreläser så håll utkik tills han kommer till din stad! 


Han har, som ni kanske ser, skrivit en bok om ämnet. Tillväxt till döds. Ett passande namn på ett växande problem som ingen verkar bry sig om. I mina ögon ser det ut som att oavsett vad som händer är det alltid pengar och lathet som vinner i längden. Jag kanske är en väldigt pessimistisk person, men jag ser faktiskt ingen lösning. Så länge vi har ledare och rika latmaskar i världen som mest bryr sig om vilken champagne som passar bäst till kvällens middagsbjudning kommer ekonomin få styra tills jorden klappar ihop.