Vad har jag för kön?

2 kommentarer
För ett tag sedan kommenterade jag ett inlägg som någon lagt upp på facebook. 

Inlägget lödFår en tjej gå runt topless i badhus? Ja/Nej? Varför/Varför inte?
Mitt svar Nope, det är inte tillåtet. Det är förargelseväckande betende eller något sånt... Däremot får du gärna göra det om du är kille! Hur stora boppisar du än har. Det handlar inte om storleken, det handlar bara om att tjejers bröst är riktigt riktigt farliga och måste sitta i boob jail på allmäna platser! Minderåriga killar kan nämligen få psykiska problem om de ser dem (läste en artikel om det för ett tag sen, någon som blev anmäld).

Detta svar fick 58 gillningar (eller likes om ni så vill) på bara ett par timmar. Det kanske inte är något att komma med egentligen, men för mig var det mycket. Anledningen till att jag svarade som jag gjorde var att jag helt enkelt inte fattade varför det skulle vara så konstigt att tjejer inte får visa brösten. Jag gjorde ju det utan problem, enda anledningen till att jag inte gjorde det var att jag inte ville att killar skulle tycka det var någon slags sexuell invit. Det var aldrig djupare än så. Mina bröst, min kroppsdel. Jag har aldrig fått barn, de har aldrig diat någon, varför skulle mina bröst vara någon slags biologisk fortplantningsapparat? Eller nä, jag kanske inte gick runt barbröstad eftersom mina förlädrar inte ville det.. Eller nej, jag vet inte vad de tyckte, jag vet bara att ALLA mina föräldrar var medvetna om att jag gjorde det jag tyckte var rätt vilken bakgrund det än fanns... så varför gjorde jag det inte? Jag vet ärligt talat inte, det var något inuti min kropp som sa att det var fel. Jag solade alltid topless utomlands, av någon anledning. Aldrig i Sverige. Hur som helst fattade jag inte grejen med att tjejbröst måste vara dolda. Mitt svar var grundat på mitt egna hat mot att inte få gå utan bikiniöverdel, och jag tänkte inget djupare på varför jag tänkte som jag gjorde.

Detta var en av de första feministiska diskussioner jag faktiskt tog på allvar (där jag fattade att det handlade om feminsim). Det var här någonstans jag insåg att ja, jag är nog feminist. Och nej, jag fattar inte varför vi måste ha så himla många krav på oss. Och njeaaahhhh... Jag KANSKE inte vet vad kön innebär, och jag vet ju att jag faktiskt skiter fullständigt i vilket kön mina vänner har. Och jag kanske har missat ett helt spektrum av färger gällande just ämnet kön. Så jag tänker sammanfatta lite kort och enkelt vad jag lärde mig först av allt inom ämnet.

Varför är tjejbröst så mycket värre än killbröst? Först måste vi reda ut lite begrepp. Jag är inte jättebra på olika begrepp, men grundläggande kan jag säga såhär;
Biologiskt kön; Föds du med snippa är du en tjej, föds du med snopp är du en kille. So far so good! Alla är nöjda så länge du inte gör några utsvävningar. Du får till exempel inte klä på ditt barn en rosa klänning om barnet fötts med snopp, precis som du inte får ge ditt snipp-barn en supermandräkt i födelsedagspresent. Mnja, lite mer komplicerat än så är det, men vi kan nöja oss med detta så länge. Men sen då? Vad händer när barnet blir äldre och börjar fundera själv över sitt kön? 
Mentalt kön; detta betyder helt enkelt att du kan känna dig som ett visst kön. Vissa människor genomgår könskorrektioner eftersom de känner att de fötts med ett kön som inte passar deras mentalitet. Du som läser, vad får dig att känna dig som "ditt" kön?
Socialt kön; När du träffar en person är det ofta ganska lätt att avgöra vilket kön personen i fråga har. Flickor/tjejer/kvinnor har långt hår, smink, en viss klädtyp, pratar om vissa saker, gillar vissa saker, osv. Detsamma gäller pojkar/män. Jag tror vi alla känner till stereotyperna, så jag tänker gå vidare härifrån.

Kontentan av detta är att det inte alltid är jättelätt att veta vilket kön en hör till. Vilket är det rätta könet? Handlar det om vad jag har mellan benen, eller handlar det om vad jag har mellan öronen? Eller handlar det kanske om vad andra människor har mellan öronen? Det är inte lätt att avgöra, och det är svårt att ta reda på vilken könstillhörighet andra människor har utan att rent ut fråga dem. 

Vilket kön har jag? Hur i hela världen ska jag veta det? Jag föddes med en snippa, så jag är (eller VAR i alla fall) tjej. Numera ser jag mig som ....... *BADUM* ...... ingenting! Om jag ska kunna se mig som ett visst kön måste jag samtidigt acceptera andra stereotyper. Jag tänker inte acceptera att tjejer är på ett sätt, och killar ett annat. Jag kan däremot acceptera att det finns normer, vilka jag tänker ta upp i något annat inlägg. Ni vet ju hur tjejer ska vara, och ni vet hur killar ska vara, det kom vi ju fram till förut, när vi pratade om stereotyper. Men jag har inget mentalt kön, så långt är jag säker. Mit sociala kön är att jag är tjej. Troligen mest på grund av att jag har ett tjejnamn och långt hår. Jag kan inte komma på något mer vis där jag är "typiskt tjej". Några förslag, någon? Så om någon ber mig ange mitt kön säger jag queer, eftersom jag tycker det är mest passande just nu. I framtiden, när jag kan mer, kanske jag ändrar mig. Oavsett vilket tycker jag inte att mitt kön angår någon annan än mig, så jag fattar egentligen inte ens varför jag skriver detta inlägget.

Jag vill skriva så mycket mer om detta, men jag vill inte göra det så långt att det blir oläsligt. Jag vill bara lägga till några extra punkter som är viktiga för mig.
1. När jag skrev om mitt sociala kön skrev jag att jag ses som tjej för att jag har långt hår. Då undrar jag; Varför ses jag som tjej för att jag har långt hår? Jo, för att det är norm att tjejer har långt hår. Det är inget biologiskt med det, alla kan få långt hår om de vill, och även killar har långt hår ibland. Men bara om det är annorlunda killar, tydligen. Sånna som lyssnar på hårdrock eller spelar wow.
2. Jag skrev även att mitt sociala kön avgjordes av mitt namn. Charlotte, det är ju helt klart ett tjejnamn! Varför heter jag Charlotte? Jag valde aldrig att heta det, det var mina föräldrar som bestämde vad jag skulle heta. Varför måste vi köna namn när vi vet att barnen har absolut NOLL saker att säga till om? Och varför utgå från att det biologiska könet är det "riktiga" könet?
3. Jag väljer att blanda begreppen tjej/kvinna/flicka/man/pojke som jag vill, eftersom jag inte vet var gränserna går. Vilket egentligen är sjukt. Varför måste folk ALLTID ingå i någon grupp? Jag hatar det. Jag gillar inte att dela in folk i kategorier. 
4. Det har ingenting alls med inlägget att göra, men jag vill ändå klargöra att sexualitet inte har någonting med kön att göra.
 
Har ni fått svar på varför tjejbröst är värre än killbröst? Nä, jag tror inte det. Jag tror att det behövs en hel del mer förklaring från min sida för att reda ut denna fråga, och jag tror att detta inlägget redan är tillräckligt långt. Jag är även medveten om att jag inte kan allt om hur alla människor fungerar, men detta var i alla fall en inledning. Jag hoppas att en del av er förstår lite mer i vilket spektrum jag (och många med mig) ser världen, och jag hoppas att ni som läser kan ge mig feedback på vad som behöver tas upp ytterligare!

Jag vill även att ni skriver era egna svar på alla frågor jag ställer i inlägget! Alla meningar som slutar med frågetecken (ja, övriga också om ni så vill) får ni gärna skriva er egna synpunkt på :)
 
1 Kaosa:

skriven

en sak jag själv fick höra idag: "tilldelat kön" är ett bättre uttryck än "biologiskt", eftersom vi, likt namn, blir tilldelade kön.

annars: igenkänningen! för mig kom insikten om tuttar efter och i och med feminismen. och bröst överhuvudtaget är fan ett skitbra exempel på patriarkatet; det är inget fortplantningsorgan men måste ändå skylas, annars blir heterosnubbar för till sig i brallan för att fungera normalt. supersexualiserade deluxe.

2 honungsbi:

skriven

Du skriver: " Om jag ska kunna se mig som ett visst kön måste jag samtidigt acceptera andra stereotyper. Jag tänker inte acceptera att tjejer är på ett sätt, och killar ett annat". Man kan se sig som exempelvis kvinna och ändå ifrågasätta normerna kring vad en tjej "ska" vara. Att ta avstånd från stereotyper gör inte att man per automatik är något annat än tjej eller kille.

Svar: Men hur vill du att jag ska kunna "känna mig" som en kvinna när jag inte anser att kvinnor känner sig annorlunda, men än pga det patriarkatet skapar?
Kitsu