Vegan: Gratäng med brysselkål och rökt tofu

2 kommentarer
Dagens recept stal jag från en ny favoritblogg, http://myveggiesandi.blogg.se. Det finns massor med bra recept där! Detta gick ganska fort att göra, och var enkelt på alla sätt och vis. Det enda som tar lång tid är att ansa brysselkål, vilket är bland det tråkigaste man kan göra. Men jag älskar brysselkål, så jag står ut!
 
Ingredienser: Räcker till 2-3 portioner
500 g Brysselkål
2 msk Mjölkfritt smör
1 Gul lök, finhackad
100 g Rökt tofu, finhackad
2 msk Vetemjöl
2 dl Vatten
1 dl Soja- eller havremjölk

1 dl soja- eller havregrädde
1 Grönsaksbuljongtärning
Vitpeppar
Salt 

Ställ ugnen på 225 grader

1. Ansa och koka brysselkålen i lätt saltat vatten. Det syns inte så bra på bilden, men jag brukar alltid skära kryss från roten (genom ungefär halva brysselkålen) för att de ska bli mer genomkokta. Annars blir de gärna "lagom" på utsidan och hårda på insidan. Vissa vill ha det så, men inte jag. I bakgrunden ser ni vilka produkter jag använder. Eftersom jag nyss börjat vet jag inte om de är "de bästa", men det kanske visar sig i framtiden. Oatly är däremot ett väl beprövat märke. Något alla borde göra, vegan eller ej, är att testa oatlys chokladmjölk, den är helt underbar! Jag har fått medhåll från människor som annars är så långt ifrån veganer det bara går.


2. Stek löken och tofun i smör tills de blir gyllenbruna. Lägg även märke till hur PERFEKT skurna grejerna är, med hjälp av min julklapps-manick. 


3. Strö över mjölet och blanda.


4. Blanda i vatten, mjölk, grädde, buljong och vitpeppar och låt det puttra under omrörning tills det blir en krämig sås. Min sås blev INTE krämig, så jag förstår inte receptet på den punkten. Smaka eventuellt av med lite salt.


5. Häll över brysselkålen i en ugnsfast form. Här ser man bättre kryssen i dem.


Häll såsen ovanpå, och ställ in i ugnen (225 grader) i 15 minuter.

Servera!

Mina egna tips:
  • Ha inte i så mycket vitpeppar. Jag brukar alltid överdriva mängden (ganska extremt) eftersom jag älskar smaken. Här hade jag bara i "normalmycket" (enligt mina smaklökar) och ändå blev det ganska starkt. Ta hellre för lite än för mycket, denna maträtten klarar sig egentligen helt utan extra krydda!
  • Jag älskar brysselkål, så för mig är inte detta något problem, men det blev ganska mycket brysselkål om man jämför med mängden sås. Vill ni ha mer gratängkänsla över maträtten skulle jag föreslå att ni gör dubbel sats av såsen, eller i alla fall ta dubbelt så mycket mjölk och grädde. Det blir dyrare, och kanske onyttigare (vet inte, jag är inte bra på sånt men jag gissar att brysselkål är nyttigare än sås).
  • Detta kan absolut användas som pålägg på smörgåsar. Förätt kanske? 
Det är det godaste jag ätit på väldigt länge, borde testas av ALLA!
 
1 LITZIUMWORLD ^V^:

skriven

åh vad gott det ser ut!

Svar: Tack, det var helt underbart faktiskt :)
Kitsu

2 Inga:

skriven

Vad gott det ser ut! Ska nog också prova på det här, om jag hittar någon tofu, vill säga. (Där jag bor har de inte ens naturell tofu). :)

Svar: Tycker jag absolut du ska göra! Det är väldigt enkelt också, och går på tio minuter (plus de femton det står i ugnen). Lycka till :)
Kitsu