Världens godaste tacos

Kommentera
Kommer ni igåh för typ två månader sen när jag lovade att lägga upp alla recept från min trerätters på nyår? Hehe, insåg nyss att jag bara har lagt upp förrätten än så länge. Men som så många gånger förr i den här bloggen får jag förhålla mig till "bättre sent än aldrig".


Tacofärs
Ingredienser:
100 gram valnötter (eller ett paket, det är inte så himla noga)
1 paket soltorkade tomater
"Lagom mycket" färsk koriander. Ungefär en knippe plus en dutt
En dutt (runt 2 msk) tamari
2 tsk spisummin
0,5 tsk + en dutt chilipulver
1 tsk oregano (plus lite till om du gillar oregano)
1 tsk paprikapulver
1 klyfta vitlök (och några klyftor extra om du är som jag)

Mixa och servera!


Kryddstark tomatsalsa
Ingredienser:
3-4 tomater (beroende på hur starkt du vill ha det)
En röd paprika
En liten lök
Lite lagom mycket bladpersilja
Lite lagom mycket koriander
0,5 tsk cayennepeppar (minst)
Några gröna pepparfrukter (jag tog fem, det blev oätligt starkt i bare, men smakade underbart tillsammans med de andra ingredienserna)
0,5 tsk havssalt

Mixa grovt. Var försiktig, en sekund för mycket och din salsa förvandlas till soppa!


Guacamole
Ingredienser:
2 avokados
Pressad saft från en citron (minst)
Havssalt
Spiskummin och/eller (helst och) paprikapulver


Blanda i en skål och mosa ihop med en gaffel. Det går att ha i lite av varje, t.ex. lite extra vitlök eller något.


Förvaras smidigt i ursköljda glasburkar (t.ex. gamla syltburkar), som även är snygga att serveras ur med en liten rosett eller något runt (more is more). Istället för tacobröd smakar det ljuvligt med romansallad, men även andra sorter fungerar utmärkt.