Skåneexkursion

En kommentar
Hej alla! Jag har varit borta ett tag igen - jag vet. Men nu är jag tillbaka. Har inte så mycket att berätta egentligen. Mina dagar ser ungefär likadana ut:

07.00 Vakna
07.15 Promenera hundar, äta frukost osv
08.15 Bussen till stationen
08.27 Tåget till Lund
08.36 Bussen till LTH
09.00 Föreläsning
12.05 Bussen till stationen
12.20 Tåget till Landskrona
12.40 Bussen hem

Sen tar man en långpromenad med hundarna och sen pluggar man lite, sen är det dags att gå och lägga sig! Ibland har vi föreläsning eller lab eller något på eftermiddagen, så då hinner man knappt ens komma hem innan man ska sova. Fast förra veckan (eller om det var två veckor sen) var vi på exkursion i Skåne. Det var jättemysigt! Härligt att de lyckades pricka in den varmaste dagen hittils. i sprang omkring i linne och svettades ändå. Tanken med exkursionen var att vi skulle lära oss känna igen podsol, sur brun skogsjord, mull, mår, extremrikkärr, mossar och massa annat, och veta vilka växter som växer var. Jag lärde mig att tranbär växer på mossar, och att de smakar som Jokk! Har faktiskt aldrig smakat tranbär förr, men det var riktigt kul att leta efter dem. När man går på mossen är det som att gå på en enorm vattensäng. Det gungar liksom. 




Bokskog, står i sur brun skogsjord, högre pH än i podsol, näringsrikt, förna tar ca 10 år att bryta ner. Men vackert är det!


















Stäppartad torräng, pH upp till 8, konkurrenssvaga växter.

Vi var på massa fler ställen, men eftersom det mest gick ut på att se/känna på lera kändes det inte som något att ta kort på. La ni märke till att ingen på bilderna går runt i linne, som jag skrev i texten där uppe, är förklaringen att bilderna togs på morgonen och det var först mitt på dagen det blev sådär varmt ;D

För övrigt har jag köpt nintendp wii! Minns inte om jag har skrivit det innan. Men det är BÄST! <3 Så alla som har planerat att köpa julklapp/födelsedagspresent till mig: Jag önskar mig Donkey Kong, Zelda, Paper Mario, Mario Party och Super Mario Bros. Och en nunchuck.
 
1 Andreas:

skriven

Ser riktigt härligt ut! Själv brukar jag också plocka en hel del tranbär. Älskar att äta dem som de är, på plats :)