Brysselkål

Kommentera
Jag är ingen sån människa som ser något lockande i att stå och laga mat. Ärligt talat tycker jag det är riktigt tråkigt. Men jag har märkt att vad det gäller mat blir jag mer och mer kräsen för var dag som går, så jag måste börja laga min egen mat. Spaghetti och köttbullar har ju alltid varit ett snabbt och enkelt alternativ, men jag är så trött på pasta och potatis så jag inte vet var jag ska ta vägen. Det har alltså lett till att jag har lärt mig laga mat! Från början följde jag slaviskt recepten, men nu går det rätt bra att bara kasta i det man tycker om. Av någon konstig anledning blir det ofta brysselkål. Någon mer än jag som kommit på hur gott det egentligen är?

Hur som helst, här kommer två recept med brysselkål i.

1.
Snitta kryss i brysselkolen och koka i riktigt salt vatten 10-15 minuter. Stek strimmlad bacon under tiden och blanda sedan ned i brysselkolen tillsammans med riven parmesanost och smält smör. Till det valde jag isterband, och jag kan faktiskt inte komma på något som skulle passa bättre till. Tips: Skär skåror i isterbanden innan du steker dem så spricker de inte.




2.
Jag kokade brysselkålen precis som i förra receptet, samtidigt som jag i en annan kastrull kokade ris tillsammans med grönsaksbuljong, hackad lök och trattkantareller. När det var färdigt blandade jag allt och hade i lite parmesanost och smör.

Tyvärr tog batteriet i kameran slut så ni får inte se hur det ser ut. Jag kan däremot lova er att det var riktigt gott!