Rom - spanska trappan

Kommentera
Jaja jag får väl sluta dra ut på saker och ting. Det börjjar bli dags att fortsätta min berättelse om Rom. Detta får bli ett kort inlägg om spanska trappan bara. Jag ÄLSKAR spanska trappan! Tänk vad underbart att ha en plats mitt i stan där man kan sitta och göra ingenting mitt i solen!Jag vill ha spanska trappan i Sverige...






Massa folk på Spanska trappan. Grekerna invaderade! Fast på den översta bilden är det inte greker, det är någon musikfestival eller något. Jag förstod inte riktigt vad de snackade om...


Jag och min nya bror Alessandro :D Jag är illröd i ansiktet efter en hel dag i solen. Det var första gången jag tyckte det var SKÖNT att bränna sig. Efter en vinter som denna har man annorlunda värderingar... >.<

Scalinata della Santissima Trinità dei Monti heter den tydligen på italienska. Jag ska aldrig bli italienare, de har så konstiga namn. Andledningen till att trappan kallas spanska trappan är att den ligger jämte Piazza di Spagna. 
Trappan byggdes 1723 av franska pengar, och namnet har alltså ingen koppling till trappan i sig. Arkitekten var Francesco de Sanctis.
138 trappsteg.

Jaha då är ni lite mer allmänbildade nu. Tacka mig! 


Såhär fin är trappan under sommaren <3