The no. 1 Ladies' detective agency - Alexander McCall Smith

En kommentar
Mma Precious Ramotswe har startat den första kvinnliga detektivbyrån i Botswana. Hon får motgångar från flera håll, speciellt från män som tror att kvinnor är helt okapabla till att hålla på med detektivarbeten, men med tiden får hon bättre och bättre rykte. Full av mod och stolthet över sitt land tar hon itu med de farligaste fallen, och löser dem. Man får följa Mma Ramotswe i hennes innersta tankar om sin förlorade dotter, sitt misslyckade äktenskap, sin döda pappa och andra åsikter om livet och människor.


De första 50 sidorna i boken handlar om.... Hur mycket hon älskar Afrika. Och att Gud troligen är svart. När man väl får en känsla av att handlingen är på väg att börja har man kommit igenom lite mer än halva boken, och när man tänker "Jaa... Denna boken skulle kanske skulle kunna fungera..." har man kommit till sista sidan. Ingenstans i boken får man känslan av att vilja läsa vidare. Mma Ramotswes tankar och åsikter är intresserar mig lika mycket som torkande målarfärg. De är varken extrema eller bra eller dåliga, de är bara.. tankar! 
Jag tycker denna boken är väldigt överskattad. En blivande klassiker? Romeo och Julia hade i alla fall en vacker handling, en sensmoral? Jag vet inte riktigt vad jag ska kalla det, men The No. 1 Ladies' Detective Agency hade det i alla fall inte. Jag ger boken två stjärnor. Jag vet inte orsaken... Förmodligen för att ett är det lägsta, och det var vad Evakueringen av Sune Karlsson fick, och riktigt SÅ dålig var den inte. Aja, två hjärtan i alla fall.


♥♥
 
1 Melody:

skriven

hehe :D nej men om luggen hade varit pyttelite kortare så hade det sett ut som att du hade lite mer volym i håret :D Jag har själv så tjockt hår så vet inte hur det är att ha platt hår.. mitt är bara krulligt och står åt alla håll och kanter. haha!



Jo hon i videon måste ha något fel.. hur vågar man lägga upp en sån video i över huvudtaget.. haha